Tri obce už testujú inováciu, ktorá má odbremeniť úradníkov a zlepšiť služby pre občanov

Slovenský technologický startup CivAI spustil pilotnú verziu prvého slovenského AI chatbota určeného špeciálne pre obce a mestá. Cieľom je zefektívniť komunikáciu medzi samosprávou a občanmi – bez nutnosti telefonovania, e-mailov alebo osobnej návštevy úradu.

Ako to funguje?

Občan zadá jednoduchú otázku, napríklad:
„Kedy sa vyváža odpad v mojej ulici?“
alebo
„Ako požiadať o dotáciu na zateplenie domu?“

Chatbot na obecnej stránke odpovedá okamžite – na základe oficiálnych údajov, dokumentov a štruktúrovaných odpovedí napojených na systém obce. Funguje 24/7 a je navrhnutý tak, aby zvládol aj regionálne výrazy či preklepy.

Kde ho už testujú?

Pilotná prevádzka prebieha od júla 2025 v týchto obciach:

  • Ivanka pri Dunaji (okres Senec)
  • Trenčianska Teplá (okres Trenčín)
  • Zborov nad Bystricou (okres Čadca)

Podľa starostov týchto obcí už po prvých dňoch chatbot zodpovedal viac ako 800 otázok – najčastejšie ohľadom stavebného úradu, poplatkov za odpad a plánovaných kultúrnych podujatí.

Čo je cieľom?

Podľa zakladateľa startupu Petra Michalca má projekt dve ambície:

  • Znížiť zaťaženie úradníkov: pri opakujúcich sa otázkach, ktoré denne zaberajú hodiny času.
  • Zvýšiť spokojnosť občanov: okamžitá dostupnosť odpovedí bez čakania.

Michalec dodáva, že „úradný jazyk“ vie byť často neprehľadný a chatbot prekladá komplikované formulácie do jednoduchých, ľudských odpovedí.

Kedy bude dostupný aj v ďalších mestách?

V prípade úspechu pilotnej fázy plánuje CivAI sprístupniť systém pre všetky mestá a obce do konca roka 2025. Startup zároveň rokuje aj s väčšími mestami ako Nitra a Prešov.

Samosprávy, ktoré sa chcú zapojiť, môžu požiadať o zapojenie do rozšíreného pilotu prostredníctvom oficiálnej stránky startupu.